To μουσουλμανικό διαζύγιο: Θρησκευτική ελευθερία ή ευσεβής πόθος;

2017-11-01 05:24
«Τάλακ, τάλακ, τάλακ» , ή αλλιώς το «ξαφνικό» διαζύγιο της θρησκείας του Ισλάμ , ευρέως αγαπητή πρακτική στις περισσότερες μουσουλμανικές έννομες τάξεις , αποτελεί περίτρανη έκφανση της θρησκευτικής ελευθερίας των αντρών που επιθυμούν να διαζευχθούν εν μια νυκτί τις συζύγους τους..΄Η μήπως όχι ;
 
H τριπλή επανάληψη της μαγικής λέξης «Τalaq» ήτοι «Σε χωρίζω» δίνει τη δύναμη και το προνόμιο μόνο στους άντρες Μουσουλμάνους να διαλύσουν το γάμο τους αναιτιολόγητα και προφορικά ή ακόμη και μέσω SMS ή γραπτού μηνύματος χρησιμοποιώντας εφαρμογές όπως το WhatsApp ή το Viber προκαλώντας ξαφνικό «κοινωνικό θάνατο» στις συζύγους τους…Η ανωτέρω έκφραση δεν είναι πάντοτε μεταφορική…Πολλές Μουσουλμάνες υφιστάμενες τον κοινωνικό και θρησκευτικό αποκλεισμό μετά τη σχεδόν «μαγική απομάκρυνση» των ανδρών τους από τη συζυγική εστία αποπειρώνται να δώσουν τέλος στη ζωή τους έχοντας επίγνωση ότι σύμφωνα με τη μουσουλμανική παράδοση και πρακτική είναι ανεπίτρεπτο να παντρευτούν εκ νέου και αδύνατον να αυτοσυντηρηθούν , καθώς η «διατροφή» φαντάζει λέξη άγνωστη σε κατεξοχήν μουσουλμανικά κράτη , όπως το Πακιστάν , το Αφγανιστάν , το Ιράκ αλλά και τη Συρία.. 
 
Το «Τάλακ» παραβιάζοντας ολοφάνερα και κατάφορα την ίση μεταχείριση και τα δικαιώματα των γυναικών δεν θα ήταν δυνατόν να αφήσει ασυγκίνητη την ευρωπαϊκή και μέρος της διεθνούς κοινότητας που με την αρωγή ακτιβιστικών οργανώσεων καταβάλλει προσπάθειες να επιτύχει την περιστολή των παραβιάσεων στις χώρες που η εν λόγω θρησκευτική πρακτική αποτελεί πανάκεια οιουδήποτε οικογενειακού προβλήματος..
 
Ωστόσο , όπως σε όλα τα αμφιλεγόμενα θρησκευτικά ζητήματα , υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος… Σημαντικός αριθμός μουσουλμάνων ηγετών καταγγέλλει την πρωτοφανή παραβίαση της θρησκευτικής του ελευθερίας και διαμαρτύρεται για την αλλοίωση της ισλαμικής του ταυτότητας από μη μουσουλμανικές αρχές που λανθάνοντα στόχο έχουν την αποδοκιμασία και πρόκληση εσωτερικών αναταραχών.
 
Εν αντιθέσει με τη φιλόδοξη προσπάθεια ενός Γερμανοσύριου συζύγου να αναγνωρίσει το προφορικό διαζύγιο που διενήργησε στη Συρία , παρά τη θέληση της συζύγου του , στο Ανώτατο Δικαστήριο του κρατιδίου της Βαυαρίας , αυτό δεν κατέστη πραγματικότητα. Το Δικαστήριο έκρινε ότι αυτό όντας μια παράδοση που θέτει σε αμφισβήτηση το μέλλον των συζύγων πολλοί κίνδυνοι ελλοχεύουν όχι μόνο για τις ίδιες αλλά και για τα τέκνα αυτών  , γεγονός που δε θα μπορούσε να επιτρέψει το consensus της «αυστηρής» γερμανικής δικαστικής πρακτικής. Η ξεκάθαρη αυτή αποδοκιμασία προσυπογράφεται και από πληθώρα αποφάσεων του ΕΔΔΑ , καθώς και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απόφαση , βέβαια , λίγο-πολύ αναμενόμενη...
 
Διεθνή έκπληξη πάραυτα προκάλεσε η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Ινδίας , δικαστηρίου μιας χώρας που μέχρι και πρόσφατα έδειχνε να αντιμετωπίζει με ανοχή την πτυχή αυτή της θρησκευτικής ελευθερίας. Άξια αναφοράς αποτελεί η περίπτωση μιας Ινδής Μουσουλμάνας που αποτέλεσε και την αφορμή για τη ρηξικέλευθη απόφαση του Supreme Court. O λόγος για τη Σαγιάρα Μπάνο , μια τριανταπεντάχρονη Μουσουλμάνα , η οποία αφού βίωσε για έξι χρόνια την ενδοοικογενειακή – ψυχολογική και σωματική - βία από το σύζυγο της , πληροφορήθηκε ότι ο σύζυγος της τη χώρισε μέσω γραπτής επιστολής. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε στα τοπικά ΜΜΕ «Από τα μαθητικά μου ήδη χρόνια αντιμετώπιζα με απέχθεια τις παρωχημένες μουσουλμανικές πρακτικές κατά των γυναικών όπως το τάλακ και το χαλάλ. Αλλά , όταν συνέβη σε εμένα , η απέχθεια μου έγινε αφόρητη.. Όταν συμβεί σε εσένα και μόνο τότε καταλαβαίνεις πόσο βάναυσο και σκληρό είναι». Λαμβάνοντας τεράστια έκταση η πρωτοβουλία της Σαγιάρα κατάφερε να πείσει τους δικαστές για την αναγκαιότητα εξέτασης του ζητήματος και πάντως με οριακή πλειοψηφία να εκπληρώσει το όνειρο πολλών αδικημένων γυναικών του Ισλάμ. Το αυτόματο «Σε χωρίζω» αποτελεί πλέον παρελθόν με την αιτιολογία της αντίθεσης προς το Ινδικό Σύνταγμα δίνοντας την ευκαιρία στις Ινδές Μουσουλμάνες να πανηγυρίσουν δειλά την πρώτη νίκη των ελευθεριών τους..
 
Η απόφαση ενός κράτους όπως η Ινδία που , ως γνωστόν , συχνά αναγνωρίζει θρησκευτικές ελευθερίες αποκλειστικά προς όφελος των αντρών αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την περιστολή των αντιθέσεων και τη θρησκευτική και κοινωνική χειραφέτηση του γυναικείου πληθυσμού της θρησκείας του Ισλάμ.
 
Ερνίας-Βασίλα Μαρία
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
III) Ιδιωτικό διεθνές δίκαιο-Σπυρίδων Βρελλής Έκδοση 3η , 2006
 
 

Νέα

Κοινωνία καὶ Κανονικὸ Δίκαιο
It’s the most wonderful time...
ΜΠΡ ΠΕΙΡΑΙΑ 2457/2015:...
Παπαγεωργίου Γ. Κωνσταντίνος...
Τελετή αναγόρευσης Ομότιμου...
ΣτΕ 2569/1990: Περί...
Η θέση του όρκου στην...
ΣτΕ 5057/1987: Περί Ο.Δ.Ε.Π...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>